Coral Bay 23 - 26 november - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van Omarjopa Rek - WaarBenJij.nu Coral Bay 23 - 26 november - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van Omarjopa Rek - WaarBenJij.nu

Coral Bay 23 - 26 november

Blijf op de hoogte en volg Omarjopa

26 November 2016 | Australië, Coral Bay

We staan op Bayview Coral Bay caravan park, op plaats 101. Bomen geven wat schaduw en er staat wind. Dat is goed uit te houden.

In Coral Bay is geen vers water. Ze halen water uit zee en ontzilten dat. Er zijn enkele punten op de camping waar je drinkwater kunt tappen. Uit de andere kranen komt zout water dat niet zo zuiver is. Dat wordt gebruikt voor de toiletten, douches, wastafels en om te sproeien.

Joop gaat iedere joggen en verkent al rennend de omgeving. Daarbij is hij vrij grote kangoeroes tegengekomen. En heeft hij, Langs het strand rennend, vlakbij het strand dolfijnen gezien.
Wij gaan dagelijks snorkelen. Het rif ligt vlakbij het strand en biedt een grote variatie een koralen en vis.

Op 25 november zijn we mee geweest met de Ningaloo Nature Tour Manta Rays. We waren met totaal 8 deelnemers (waaronder ook onze campingreceptionist Kate) en werden met een busje naar de Ningaloo 3 boot gebracht, ca 2 km verderop. Daar kunnen normaal 30 deelnemers op. Er was dus ruimte genoeg.
Na een half uur varen begon de eerste snorkelduik. Wij volgende de gids, Chantal, en hebben 3 schildpadden, een rog, vele koraalsoorten en een grote variatie aan vissen gezien.

Na weer een half uur varen, begon de 'Manta Ray jacht'. Een vliegtuigje cirkelt in de lucht om te spotten of er Manta Rays in de buurt zijn. Zodra er Manta Rays gespot worden, gaat iedereen tegelijk het water in op het teken van Chantal. Zij zwemt voorop en zodra ze het teken geeft (arm recht omhoog) gaan wij achter haar aan. Onder ons zagen we een 3 m wijde Manta Ray met vrij grote loodsvissen en die volgen we al zwemmend. De kruissnelheid varieert van 3 tot 6 km/uur, dus dat is aanpoten. Wij hebben de Manta Ray ongeveer 1 minuut van dichtbij gezien. Na 10 minuten volgt een 2e jacht, waarbij het water zo ruw is dat de snorkel vol water loopt. Dit keer is de Manta Ray van opzij te zien op ca 3 m afstand, daarna verliest Chantal al snel de hele groep. Zij is een uitstekende zwemster met veel uithoudingsvermogen en is heel verbaasd dat de groep haar niet volgt. Naar adem happend zegt Joop dat door de golven en de snelheid zijn snorkel vol water loopt en daardoor moest afhaken. De rest zegt wijselijk niets, zoals het jonge mens vaak betaamd. Na een groepssessie aan boord wordt diplomatiek opgemerkt dat we tevreden zijn over de Manta Rays die we gezien hebben. Dan hoor je ook dat vrijwel iedereen last had van water in zijn of haar snorkel.

Na de lunch gaan we op weg naar de 3e snorkelplek. Onderweg zien we een groep ca 10 dolfijnen zwemmen. Deze zijn ca 2 keer zo lang als die Joop ’s morgens gezien heeft.

Wij maken ons klaar om rifhaaien (tot ca 2 m lang) te spotten op een plaats vlak bij het buiten rif waar de haaien zich laten schoonmaken door allerlei schoonmaakvisjes. Een zgn vissen service station. We zien daar zo'n 10 grijze rifhaaien die zich laten vertroetelen en zich van ons niets aantrekken. Tot slot mogen we in de buurt van de boot nog een tijdje vrij snorkelen. Marianne was Joop ineens kwijt. Zij zoeken en eindelijk zag ze hem. Hij was zwaaiend vanaf de boot foto’s aan het maken. Om 14.20 uur wordt er afgemeerd en brengt de bus ons terug naar de receptie. Wij vinden het een fantastische toer.

• 06 December 2016 - 21:49

Marion:

Ohhhhhh dat wil ik ook...