Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Omarjopa Rek - WaarBenJij.nu Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Omarjopa Rek - WaarBenJij.nu

Perth

Blijf op de hoogte en volg Omarjopa

03 Januari 2017 | Australië, Perth

Op 3 januari hebben wij ons geïnstalleerd op Perth Central Caravan Park. Deze camping ligt in de wij Ascot op 7 km van het centrum van Perth. Het is een mooie uitvalsbasis voor uitstapjes in Perth en de omgeving.

De volgende dag zijn wij naar Fremantle gereden. Een plaatsje dat ca 30 km ten zouden van Perth ligt. Het was een hele hete dag. De temperatuur liep op tot 40 graden. Prima weer voor een museum bezoek. Het maritiem museum stond op ons programma. Dat ligt aan de haven. Het was lekker koel daarbinnen.

We hebben het volledige pakket gevolgd waarmee we 4 uur zoet waren: rondleiding door een onderzeeër, de permanente collectie en de tentoonstelling over 'trade and traders'. Was echt de moeite waard.

De submarine HMAS Ovens is ca 90 m lang met 2200 ton waterverplaatsing. Onze gids John vertelde enthousiast en met veel details over de torpedo’s, het duiken, radar systeem en het leven aan boord van de 64 marine mannen.
In het museum veel volledige boten: vissersboten, walvisvaarder en enkele zeilschepen. Veel informatie over de vissers, immigranten die per boot aankwamen etc
De tentoonstelling 'trade and traders' ging over de handel waaronder de eerste Hollandse schepen van de VOC. Hollandse schepen lieten een schotel achter als bewijs dat ze er geweest waren. Zoals Den Hartog in 1616 die als eerste in West Australië landde.
In het shipwreck museum zijn de resten van het schip de Batavia opgeslagen, compleet met munten van de grote schat die de Batavia aan boord vervoerde. Nu hebben we alles gezien over de schipbreuk van de Batavia in West Australië.

Donderdag (5/1) zijn we met de camper naar Perth gereden. Met 26 graden was het een stuk koeler en aangenaam om buiten dingen te ondernemen. Onderweg gestopt bij een winkelcentrum gestopt om boodschappen te halen en voor een bezoek aan de kapper door Marianne.

Ons doel was de DNA toren in Kings Park. Dat is een uitkijktoren in de botanische tuin. Door de 2 wenteltrappen is er gelijkenis met een DNA molecuul. Toen we hier begin december waren, konden we die toren niet vinden.De dames bij de informatie vonden dat vreemd. Het was echt een hoge toren hoor. Toen we daar aankwamen bleek dat er rond die toren hele hoge bomen staan. Vanuit het park is hij daarom niet te zien.

Vervolgens naar het busstation gelopen waar Joop een knipbeurt heeft gekregen bij de 10 dollar (= 7 euro) kapper. Bij een Koreaans stalletje rijst met Mongolian beef gehaald en van deze warme lunch genoten.

Daarna zijn we met de Red Cat (gratis bus) naar de Perth Mint gereden. Daar worden munten geslagen. Dat viel wat tegen. Beneden allemaal vitrines met munten en juwelen en horloges (heel duur en zeer commercieel allemaal). Er zijn rondleidingen, maar die hebben we overgeslagen. Hadden geen zin in verkoop praatjes.

Vrijdag, onze laatste camperdag, was een rustige dag. 's Morgens eerst 2 wassen gedraaid, zodat alles schoon de koffer in kan. Daarna een wandeling gemaakt langs de rivier 'The Swan' en 's middags zitten lezen.

Zaterdag 7/1 om 10.00 uur hebben we de camper ingeleverd, een taxi naar het vliegveld genomen en zijn 's middags, volgens schema, vertrokken naar naar Sydney

• 05 Januari 2017 - 09:46

Macrek:

Na de reizen van Janszoon en Hartog volgden vele Nederlandse verkenningstochten. In 1642 zeilde Abel Tasman om Australië heen en werd de naam ‘onbekende Zuidland’ op kaarten vervangen door Hollandia Nova. In 1697 werd de tinnen schotel van Dirk Hartog gevonden en vervangen door de Nederlandse kapitein Willem de Vlamingh die tijdens zijn expeditie naar de zuidwestkust van Australië net als Hartog een tinnen bord met opschrift achterliet op Cape Inscription. Het bord van Dirk Hartog, tegenwoordig in het bezit van het Rijksmuseum, is het oudste Europese voorwerp ooit op Australische bodem aangetroffen.
    Deze tinnen schotel is in oktober 2016 door Willem Alexander tijdens een staatsbezoek aan Australië teruggegeven

• 05 Januari 2017 - 13:20

Laura:

Volgens Laura zie je er erg goed uit in die onderzeeër. Lekker kleurtje

• 05 Januari 2017 - 13:20

Laura:

Volgens Laura zie je er erg goed uit in die onderzeeër. Lekker kleurtje

• 05 Januari 2017 - 14:24

Marion:

Fantastisch zo'n museum. Ik hou er van.
    Misschien omdat mijn voorvaders, vader en broer zeemannen waren.
    Ik als meisje mocht niet....grrrr......
    Die onderzeeër staat je goed hoor Marianne. Meteen aanmonsteren :-)
    En wat een verschil in temperaturen maken jullie mee.
    Werkt de Airco alweer?????
    Groet, Marion (en Hans)

• 07 Januari 2017 - 19:54