Bali-Sanur 10 - 15 januari 2017 - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Omarjopa Rek - WaarBenJij.nu Bali-Sanur 10 - 15 januari 2017 - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Omarjopa Rek - WaarBenJij.nu

Bali-Sanur 10 - 15 januari 2017

Blijf op de hoogte en volg Omarjopa

11 Januari 2017 | Indonesië, Denpasar

De vlucht van Sydney naar Bali verliep voorspoedig. Wij moesten alleen wat lang op de koffers wachten na aankomst. Na de douane formaliteiten werden wij er dit keer (samen met veel anderen) uitgepikt voor een extra controle. De koffers en de handbagage waren al gecontroleerd, maar moesten nog een keer door zo'n x-ray apparaat. Gaf niet, er zit niks bijzonders in.

In de menigte mensen die bordjes omhoog hielden met namen, stond er een met Johannes van Baaren, Joop dus. Ons vervoer stond gereed. Dat was weer goed geregeld. Wij verblijven dit keer in Sanur. We zitten in Sativa Sanur Cottages. Hebben daar een ruime kamer met balkon, badkamer met bad, voldoende kastruimte. Er hing alleen een vreemde lucht in de kamer.

Nadat wij ons geïnstalleerd hadden, zijn we naar de receptie gegaan en hebbende vreemde lucht gemeld. Vervolgens naar buiten gelopen om naar het strand te lopen. Dat is hier ongeveer 400 m vandaan. Dat zag er niet heel schoon uit. Terug in het hotel rook de kamer anders, naar appel. Kennelijk hadden ze even een luchtje gesprayed. Daarna heeft Joop zijn hardloopschoenen aangetrokken en is joggend de omgeving gaan verkennen. Het is warm en de vochtigheidsgraad is hoog. Toen hij terugkwam, zag hij eruit of hij had gezwommen, zo nat.
Wij hebben 's avonds in het hotel gegeten. Nassi rames en sweet en sour chicken. Beide heerlijk.

Dinsdagochtend hadden we om 10.00 uur een afspraak met Harim, de reisleider die ons gisteren had opgehaald. Bij hem hebben we een uitstapje naar Tanah Lot geboekt. Dat is een tempel aan de kust waar je bij laagwater naartoe kunt lopen. Dat wilden we in november al doen, maar toen kwam het er niet van. Verder willen we vooral relaxen in de korte tijd die we hier nu zijn.We zijn hier 4 dagen. Zaterdagavond vertrekken we weer.

Langs het strand loopt een wandelpad dat we in oostelijke en westelijke richting hebben gevolgd. Het pas voert langs hotels, restaurantjes, winkeltjes en massage gelegenheden. We worden af en toe wel aangesproken maar minder opdringerig dan in Kuta.

Een leuke wandeling. Het is warm en de vochtigheidsgraad is erg hoog. Als Joop 's morgens terugkomt van het hardlopen, lijkt het wel of hij gezwommen heeft. Ook tijdens het wandelen loopt het zweet met straaltjes over je rug. Hoort erbij, tenslotte zijn we in de tropen.

Donderdagochtend is Joop naar het rif gezwommen op zoek naar koraal en het leven dat daarbij hoort. Dat heeft hij niet gevonden, wel veel zeegras. Voor koralen moeten we op een andere plek zijn. Marianne heeft de zwemtocht, vanwege de vele waterscooters, overgeslagen.

Vrijdagmiddag 13/1 zijn we op excursie geweest. Om 13.30 uur werden we opgehaald door een busje met chauffeur en een gids. Onze gids stelde zich voor als Maddi (zo klonk het tenminste). Er waren nog 4 andere deelnemers.

Naast ons doel Tanah Lot werden nog 2 andere tempels bezocht. Eerst reden wij naar de Royal Temple (vroeger de tempel van de koning), daarna naar het Monkey Forest waar de Monkey temple staat en tot slot naar Tanah Lot de tempel aan zee waar je alleen bij laagwater naartoe kunt lopen.
Onderweg naar de Royal Temple een aantal flinke regenbuien gehad. Daar was op gerekend. Er bleken voldoende paraplu's aan boord. We hoefden geen sarong aan dit keer omdat we niet het gedeelte ingingen waar diensten plaatsvinden.

Bij het monkey forest lopen ruim 1000 apen rond. We werden daar overgenomen door een andere gids. Een hele vriendelijke dame, een van de 204 gidsen daar. Alle gidsen lopen met een stok om de apen op afstand te houden. Advies was om niets mee te nemen. Als je met een tas loopt, denken de apen dat daar eten inzit. Joop moest zijn bril afdoen. Soms gaan apen er met een bril vandoor. Ze hebben geleerd dat ze daarna voedsel krijgen in ruil voor die bril (slimme beesten). Omdat wij geen voedsel bij ons hadden, lieten de apen ons met rust.
Ook hier een tempel. De apen worden als heilig beschouwd.

Daarna reden we naar Tanah Lot. Het was daar ontzettend druk. Veel auto's en bussen en dus veel bezoekers. De locatie aan zee is prachtig. Omdat het laagwater was, konden we naar de tempel lopen.
Aan de voet van de rots waar de tempel op ligt, is een zoet waterbron. Heilig water zeggen ze. We hebben ervan gedronken en werden daarna gezegend door een priester. Werden met het water uit de bron besprenkeld, kregen wat rijstkorrels op ons voorhoofd en een bloem achter ons linker oor.
Er was ook een rots waar een holy snake te zien was. Een priester hield de 'heilige' zeeslang vast. We zagen er ook een in een holte zitten. Toevallig had Joop 's morgens bij het hardlopen ook zo'n zeeslang gezien, bij het strand hier vlakbij. Het is een zeer giftig geval.

De terugreis duurde vrij lang vanwege het drukke verkeer. We moesten door Kuta waar 2 van de deelnemers. Daar is het 's avonds altijd file rijden en veel stilstaan. Wat een verschil met Sanur waar wij nu zitten.
Om 20.00 uur waren we terug in het hotel. Een uur later dan gepland was. We hebben in het hotelrestaurant gegeten (waren de enige gasten).
Terug op de kamer zagen we een plas water bij de balkondeur. Ook hier had het flink geregend. Vanmorgen ontdekten we dat het op het balkon flink tekeer is gegaan. Er waren dingen omgewaaid en de handdoeken en t-shirts (die te drogen hingen) lagen kletsnat op de grond.

Het is nu zaterdagmiddag. Vandaag doen we rustig aan. Vanmorgen naar zee gewandeld om koffie te drinken. Joop is verkouden en heeft wat hoofdpijn. Vanmiddag blijven we in het hotel. Rustig wat lezen. Straks de koffers inpakken, eten en dan op weg naar het vliegveld.

• 11 Januari 2017 - 09:25

Dolf En Karoly:

hoi J&M>

hier donker, somber en nat en er schijnt sneeuw aan te komen gevolgd door ijzel dus blijf maar ff lekker daar.

gaaf om het te lezen wat er zoal aan de andere kant van de wereld plaats vindt.

geniet ze!

groet
    DenK

• 11 Januari 2017 - 13:15

Maqc:

Hier schijnt de zon en is het 10 graden. De voorspeelde storm met windkracht 9 en de voorspelde slagregens regen bleven tot nu toe weg

Geniet de laatste week nog maar flink van jullie zomerse weer want als jullie volgende week terug komen vriest het hier weer

• 11 Januari 2017 - 21:50

Marion:

Fijn dat de vlucht voorspoedig was. En nu weer genieten van een heel andere cultuur.
    Kijk weer uit naar de foto's.
    Liefs,
    Moi

• 13 Januari 2017 - 09:47

Marion:

Nou dat optrekje van jullie is echt niet verkeerd

• 13 Januari 2017 - 09:54

Marion:

Nou ik druk op reactie plaatsen en weer is er een stuk van de tekst niet geplaatst.....vreemd.

Ik had ook nog geschreven dat mij het snorkelen fantastisch leek in deze wateren.
    En dat hier momenteel sneeuw ligt en best even wil ruilen

• 15 Januari 2017 - 09:14

Laura:

Goede vlucht naar Dubai gehad ?
    Moe van de jetlag ?
    Slaap maar goed uit en tot over een paar dagen

gr.

laura

• 15 Januari 2017 - 14:15

Ron&astrid:

Prettige terugreis toegewenst!!!!!

• 18 Januari 2017 - 13:22

Marion:

Wat zien jullie er lief uit met die bloem achter jullie oor