Dubai - 15 tot 18 januari 2017 - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Omarjopa Rek - WaarBenJij.nu Dubai - 15 tot 18 januari 2017 - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Omarjopa Rek - WaarBenJij.nu

Dubai - 15 tot 18 januari 2017

Blijf op de hoogte en volg Omarjopa

17 Januari 2017 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

De vliegreis van Bali naar Dubai verliep vlot Het was een nachtvlucht. Vrijwel alle plaatsen waren bezet in het toestel. Het was dus niet mogelijk om languit of zelfs maar een beetje te liggen. Van slapen is dan ook niets terecht gekomen. Je probeert het wel, maar het lukt niet. Verder heerste er wel een diepe rust in het toestel..

In Dubai verliep alles vlot. We waren Snel door de douane en ook op de koffers hoefden we niet lang te wachten. Er stond iemand klaar met onze namen op een bordje. Daarna haperde het. De auto met chauffeur was er niet. Veel gebeld en geagiteerde gesprekken. Wat bleek de chauffeur stond op de verkeerde plek. Er zijn ook veel uitgangen op dat vliegveld. Toen hij ons eenmaal gevonden had ging het snel. In een luxe Lexus werden we naar het hotel gereden. Hoewel we vroeg waren, konden we toch inchecken en de koffers op de kamer zetten.
De jongen aan de balie vroeg waar de rest van het gezin was. Waarom.... omdat wij een heel ruim appartement hebben: grote L-vormige kamer met zithoek en open keuken en eenhoek met 2 bedden, een slaapkamer met bed en 2 badkamers.

We zijn daarna op pad gegaan. Met het boekje van Dubai in de hand (waarin een paar straatkaarten), vonden we zonder problemen het Dubai museum. Ons hotel ligt bij het oude gedeelte van de stad. Naar het museum is ongeveer 20 minuten lopen. Goed te doen. We kwamen langs een aantal shopping malls en veel restaurantjes.
Het was druk. Veel groepen die met bussen werden aangevoerd. Na het museum verder gewandeld naar de Creek. Dat is een inham die door de zee gemaakt is. Die loopt ver land inwaarts. Daar waren veel boten te zien. Vooral van die Dows, waarmee je een rondvaart kunt maken. Er zijn ook simpele boten die gebruikt worden als veerboot om naar de overkant te gaan.
Bij deze haven liggen de oude souk, de Hindi souk (met veel Indiase winkeltjes). Daar is van alles te koop: wierook, kruiden maar vooral kleding, sjaals en souvenirs.
Omdat we moe waren na een nacht overslaan, zijn wij de rest van de middag in het hotel gebleven. Hebben wat gelezen. Trek in avondeten hadden we niet. Om 19.00 uur gingen bij ons de lichten uit.

Maandag waren we vroeg uit de veren. Om 7.00 uur zaten we aan het ontbijt. Daarna hebben we bij het reisbureau in het hotel tickets gehaald voor de hop-on-hop-off bus. Om 9.00 uur beginnen die te rijden. Wij zijn naar de dichtstbijzijnde opstapplaats gelopen (shopping mall Burjuman). Daar werden onze kaartjes omgewisseld in echte tickets. Omdat we tickets voor 48 uur hebben, zit er wat extra's bij. Zo mag je gratis naar: het Dubai museum (waren we al geweest), naar het aquarium, rondvaart in de marina, rondvaart bij de Creek, bezoek aan huis van een van de oude emirs, een keer gratis koffie. Leuk hoor.

We hebben eerst de rode route genomen (naar het oude deel van Dubai), daarna bij de Khalifa toren (hoogste gebouw = ruim 800 m hoog) overgestapt op de blauwe. Die brengt je naar het strand en het palmeiland. Bij hotel Atlantis op het palmeiland overgestapt op de gouden route. Die voert naar het nieuwe deel van Dubai en naar het strand. Bij het strand uitgestapt en naar de marina gewandeld voor de rondvaart. Daarna verder met de gouden route en weer overstappen bij hotel Atlantis.Onderweg krijg je via een koptelefoon informatie over Dubai en over al die bijzondere gebouwen die er staan. Wat een imposante en vooral hele hoge torens. Via dezelfde routes weer terug naar de Khalifa toren. De halte daar is de Dubai Mall. Daar zijn we uitgestapt en naar het aquarium gegaan. Dat is net zo'n tunnel als bij Blijdorp maar dan veel groter. Daarin veel grote vissen, haaien, kleine manta ray, roggen en 2 duikers. Was zeer de moeite waard.

We zijn doorgegaan met de avond licht toer. Er zijn 2 routes en die hebben we beide gedaan. Dat nam 3 uur in beslag, iets langer dan we gedacht hadden. Wel mooi met al die lichten en kleuren bij de hoge gebouwen, winkelcentra en moskeeën. Om 21.15 waren we weer bij Burjuman. Hebben in de foodcorner van het winkelcentrum curry gegeten. Daarna terug naar het hotel.
Een mooie, lange en zeer volle dag.

Dinsdag 17 januari. De laatste volledige dag in Dubai en de laatste van deze reis zijn wij na het ontbijt met de hotelbus naar het strand gegaan. Deze bus brengt om 9.30 uur strandgangers naar Jumeirah beach en haalt ze om 15.20 uur weer op. Jameirah beach is een van de openbare stranden. Veel stranden bv bij het palmeiland (Palm Jameirah) zijn alleen toegankelijk voor de bewoners daar.

Wij werden afgezet bij Kite beach, een mooi strand met veel voorzieningen: eetgelegenheden, ligbedden, speeltuin, kajakhuur etc. Daar hebben wij geen gebruik van gemaakt. Waren niet van plan de hele dag op het strand te blijven.
Joop is gaan joggen langs het strand terwijl Marianne vanaf haar handdoekje het strandleven heeft zitten bekijken. Vervolgens hebben wij beiden een duik in de Arabische Golf genomen. In deze tijd van het jaar lekker verfrissend en helder water. Helaas op die plek niet veel zeeleven te zien.
Daarna zijn wij via het wandelpad op de boulevard naar de bushalte van citysightseeing bij Madinat Jameirah gelopen. Wij hadden geluk want de bus kwam net aanrijden. Bij de Dubai Mall uitgestapt omdat wij naar de Burj Khalifa wilden lopen. Aan de achterzijde daarvan is een groot kunstmatig meer en een souk. Mooi en indrukwekkend.
Vervolgens zijn wij op de rode bus gestapt om terug te keren naar het hotel.

18 januari - staat de hele dag in het teken van de terugreis naar huis. 's Ochtends inpakken, vervoer naar het vliegveld en dan de terugvlucht. Vanavond om 20.00 uur zijn wij weer in Nederland.

• 17 Januari 2017 - 11:57

Dolf En Karoly:

Dubai; het verleden ontmoet het heden.

gaaf om die foto's te zien en het verslag te lezen.

groet

DenK

• 18 Januari 2017 - 13:33

Marion:

Wat een imposante gebouwen he. En dat in die grote zandhoop.....
    Leuke foto's weer. Joop met die haai...brrr
    Welkom thuis.
    Liefs,
    Marion

• 23 April 2017 - 10:45

Rianne:

Leuk om te lezen wij willen graag 2-6 januari 2018 gaan met zn vieren. Vraag is: hoe is de temperatuur daar en welk hotel hadden jullie?